když se řekne "inkluzivní vzdělávání"
Inkluzivní vzdělávání umožňuje rovný přístup ke vzdělávání, spravedlivou a přiměřenou podporu zohledňující různé vzdělávací potřeby žáků, tak aby plně využili svého studijního potenciálu.
Akční plán inkluzivního vzdělávání na období let 2016-2018 ►
Akční plán inkluzivního vzdělávání na období let 2016-2018 ►
existuje český ekvivalent k "inkluzivní"?
Výraz "inkluzivní vzdělávání" je shodný s výrazem "společné vzdělávání".
koho se společné vzdělávání týká?
Společné vzdělávání je konceptem, který je nejen přínosem pro všechny aktéry výchovně vzdělávacího procesu - žáky, rodiče a pedagogy, ale také veřejnost. V rámci společného vzdělávání je zohledněna samozřejmost soužití jedinců s různými schopnostmi a dovednostmi ve společnosti.
jakými principy se řídí společné vzdělávání?
- rovný přístup ke vzdělání
- rozdílnost ve schopnostech žáků je chápána jako přirozená součást lidských kolektivů
- zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáků - využití podpůrných opatření ve vzdělávání
- překonávání bariér ve vzdělávání
- podporuje spolupráci školy a rodiny
utrpí kvalita výuky během společného vzdělávání?
Efektivní a kvalitní společné vzdělávání je především o takových výukových přístupech, které zohledňují individuální potřeby všech žáků. To platí jak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, tak pro žáky bez speciálních vzdělávacích potřeb.
společné vzdělávání z hlediska žáka
Z hlediska každého žáka zohledňuje společné vzdělávání individualitu. Jsou voleny takové přístupy, které rozvíjejí individuální potenciál u všech žáků. Týká se to všech oblastí výchovně vzdělávacího procesu – volba metod, organizačních forem, hodnocení. Žákům jsou poskytovaná taková podpůrná opatření, která podpoří jejich individuální rozvoj v oblasti dovednostní, znalostní a osobnostní.
společné vzdělávání z hlediska rodiče
Jedním ze základních principů společného vzdělávání je spolupráce školy a rodiny žáků. Škola akceptuje a vychází z toho, že jsou pro ni rodiče nejdůležitějšími partnery v jejich práci a nabízí jim odbornou pomoc při výchově jejich dětí. Rodiče se aktivně zapojují do výchovně vzdělávacího procesu svých dětí ve škole.
společné vzdělávání z hlediska pedagoga
Pedagog je klíčovým aktérem společného vzdělávání. Dokáže rozpoznat individuální potřeby svých žáků a volí vzhledem k tomu vhodné přístupy, které vedou k rozvoji každého žáka. Je pro žáky i jejich rodiče podporou v rámci výchovně vzdělávacího procesu ve škole.